Dinamikus kockázatértékelést vezet be az MNB a pénzmosás területén

A pénzmosás egy olyan illegális tevékenység, amelynek célja a bűncselekményből származó pénz törvényes forrásnak tűntetése. Ezáltal a bűnözők megpróbálják elrejteni az illegális tevékenység nyomait, és beépíteni a pénzt a legális gazdasági rendszerbe. A pénzmosás jelentős veszélyt jelent a gazdasági stabilitásra és a pénzügyi rendszer integritására.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) Magyarország jegybankjaként felelős a pénzügyi rendszer stabilitásának megőrzéséért és a pénzpolitika kialakításáért. Az MNB aktívan részt vesz a pénzmosás elleni harcban is, mivel a pénzmosás jelentős kockázatot jelent a gazdasági rendszerre és a bankokra nézve. Az MNB szigorú szabályozásokat és ellenőrzéseket vezet be a pénzintézetek számára, hogy megakadályozza a pénzmosást.

Az ügyfél átvilágítás a pénzintézetek által végzett folyamat, amelynek során az ügyfelek azonosítása és az üzleti kapcsolatok ellenőrzése történik. Az ügyfél átvilágítás célja a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozásának megelőzése. A pénzintézeteknek kötelezően kell elvégezniük az ügyfél átvilágítást, és dokumentálniuk kell az ügyfelek azonosítására és ellenőrzésére vonatkozó információkat.

Az élőségvizsgálat egy olyan folyamat, amelynek során a pénzintézetek ellenőrzik az ügyfelek által megadott személyes adatok valódiságát és megbízhatóságát. Az élőségvizsgálat során az ügyfeleknek élőben kell igazolniuk az azonosító adatokat, például az ujjlenyomatuk vagy az arcfelismerés segítségével. Ez a folyamat segít megakadályozni a hamis azonosításokat és a csalásokat.

A KAÜ (Központi Adatbázis Ügyfélazonosító) egy olyan központi adatbázis, amelyet az MNB működtet. Ez az adatbázis tartalmazza a pénzintézetek által összegyűjtött ügyfélazonosító adatokat, amelyeket az ügyfél átvilágítás során gyűjtenek. A KAÜ segít az MNB-nek és a pénzintézeteknek az ügyfélazonosítás és az ellenőrzés hatékonyságának növelésében, valamint az esetleges pénzmosás és terrorizmus finanszírozásának felderítésében.

Az eSzemélyi a digitális személyazonosítás egy formája, amelyet Magyarországon bevezettek. Az eSzemélyi lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy online módon igazolják személyazonosságukat és hitelesítsék elektronikus tranzakcióikat. Ez a digitális azonosítás segít az ügyfél átvilágítás folyamatának egyszerűsítésében és hatékonys